Leren van fouten en beter presteren om zo de gezamenlijke doelen te realiseren. Dat wil toch iedereen? Maar waarom lukt dat niet zo goed in de praktijk?
De vier stappen van deze methodiek (zie beter presteren):
1. onderken de feiten (bijv. de deadline is niet gehaald),
2. onderzoek hoe het gekomen is (het gaat niet om de schuldigen, maar over hoe het verkeerd is gegaan),
3. verbeter het (niet zo moeilijk, zie het vorige)
4. inbedden (voorkom onnodige herhalingen),
zijn op zich helemaal niet opzienbarend.
Maar het kost moeite om dingen te doen die tegennatuurlijk aanvoelen. Bijvoorbeeld om iets dat fout gegaan is gezamenlijk te onderzoeken (omdat mensen van nature een hekel hebben aan conflict, zullen we geneigd zijn onenigheden te ontlopen). Feiten en meningen worden snel door elkaar gehaald. Er wordt slordig omgegaan met de dagelijkse realiteit.
Belangrijker dan de materiële winst die deze methode oplevert (pilot bij Blue Shield: jaarlijks prestatieverbetering van 40% gedurende enkele jaren achtereen) is het enthousiasme onder de betrokkenen. Degenen die deze benadering eenmaal hebben leren kennen, willen voortaan niets anders meer. In een Fair Play omgeving speelt niemand vals.
Meer over Fair Play: “behoorlijk managen en progressief samenwerken”:
King Wullur 06 219 34 356.